Γυναίκα με προεμμηνορυσιακό σύνδρομο κρατάει το κεφάλι της, με ημερολόγιο και ρολόι στο φόντο.
Σάμερ Νικόλαος Αλ-Αχμάρ
27.05.2024

Το προεμμηνορυσιακό σύνδρομο (PMS) είναι ένα σύνολο σωματικών και συναισθηματικών συμπτωμάτων που εμφανίζονται από λίγες έως και 14 ημέρες πριν την περίοδο και υποχωρούν όταν αυτή ξεκινάει. Επηρεάζει τουλάχιστον το 25% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας, με τα συμπτώματα να διαφέρουν σε ένταση από γυναίκα σε γυναίκα.

Τι Μπορεί να Βιώσετε με το Προεμμηνορυσιακό Σύνδρομο;

Σωματικά Συμπτώματα:

Φούσκωμα και Πόνος στο Στήθος

Κόπωση και Πονοκέφαλοι

Διαταραχές του Ύπνου

Πόνοι στις Αρθρώσεις και τους Μύες

Συναισθηματικά Συμπτώματα:

Αλλαγές στη Διάθεση

Αυξημένη Ευαισθησία

Άγχος και Ένταση

Αλλαγές της Συμπεριφοράς:

Δυσκολία στη Συγκέντρωση

Μείωση της Ενέργειας

Αλλαγές στην Όρεξη

 


Αισθάνεστε διαφορετικά λίγες μέρες πριν την περίοδό σας; Έχετε πόνους στο σώμα, κακή ψυχολογία και άλλες ενοχλήσεις;


Αιτίες του Προεμμηνορυσιακού Συνδρόμου

Η ακριβής αιτία του PMS δεν είναι γνωστή, αλλά σχετίζεται με τις ορμονικές αλλαγές που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του κύκλου. Οι μεταβολές στα επίπεδα των οιστρογόνων και της προγεστερόνης παίζουν κεντρικό ρόλο, ενώ οι αλλαγές στη σεροτονίνη ή στον GABA μπορεί να επηρεάσουν τη διάθεση.

Γυναίκα με συμπτώματα προεμμηνορυσιακού συνδρόμου, όπως δάκρυα, όρεξη για φαγητό, πονοκέφαλος, πόνος στην κοιλιά και αλλαγές στη διάθεση.

Πώς να Διαγνώσετε το PMS

Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες εξετάσεις που θέτουν τη διάγνωση. Η διάγνωση του PMS βασίζεται στην περιγραφή των συμπτωμάτων και στην καταγραφή τους για δύο συνεχόμενους κύκλους. Ένα ημερολόγιο ή μια εφαρμογή καταγραφής μπορεί να βοηθήσει στην αναγνώριση των μοτίβων των συμπτωμάτων.


Η κάθε γυναίκα είναι ξεχωριστή και το ίδιο και η θεραπεία της.


Θεραπευτικές Προσεγγίσεις για το Προεμμηνορυσιακό Σύνδρομο

Κάθε γυναίκα είναι διαφορετική και ο τρόπος αντιμετώπισης πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες της. Υπάρχουν διάφορες στρατηγικές για την αντιμετώπιση του PMS.

Αλλαγές στον Τρόπο Ζωής:

  • Υγιεινή Διατροφή: Τρώτε ισορροπημένα γεύματα πλούσια σε φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής άλεσης.
  • Άσκηση: Η τακτική άσκηση, όπως περπάτημα, γιόγκα ή πιλάτες, μπορεί να βελτιώσει τη διάθεση και να μειώσει τα συμπτώματα.
  • Συμπληρώματα Διατροφής: Η ημερήσια λήψη 1000–1200 mg ασβεστίου, καθώς και μαγνησίου και βιταμίνης Β6, μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα.

Φαρμακευτική Αγωγή:

  • Αντισυλληπτικά Χάπια: Βοηθούν στη ρύθμιση των ορμονών και στη μείωση των συμπτωμάτων.
  • Αντικαταθλιπτικά: Οι επιλεκτικοί αναστολείς επαναπρόσληψης σεροτονίνης (SSRIs) μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των συναισθηματικών συμπτωμάτων.

Συμβουλευτική και Ψυχοθεραπεία:

  • Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT): Μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των συναισθηματικών συμπτωμάτων και στη βελτίωση της ψυχικής ευεξίας.

Εναλλακτικές Θεραπείες:

  • Τεχνικές Χαλάρωσης: Δοκιμάστε τη βαθιά αναπνοή, τον διαλογισμό και άλλες τεχνικές χαλάρωσης.

  • Φυτικά Συμπληρώματα: Το Vitex agnus castus (chasteberry) έχει δείξει θετικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του PMS.
  • Βελονισμός

Συμπερασματικά

Το προεμμηνορυσιακό σύνδρομο είναι μια κατάσταση που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα ζωής σας. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι υπάρχουν διαθέσιμες θεραπείες που μπορούν να βελτιώσουν τα πράγματα. Εμείς θα σας βοηθήσουμε να βρείτε την λύση που ταιριάζει σε εσάς.

 

Πηγές

Management of Premenstrual Disorders: ACOG Clinical Practice Guideline No. 7. (2023). Obstetrics and gynecology, 142(6), 1516–1533. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000005426

Yonkers, K. A., O'Brien, P. M., & Eriksson, E. (2008). Premenstrual syndrome. Lancet (London, England), 371(9619), 1200–1210. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(08)60527-9

Αν έχετε περισσότερες ερωτήσεις ή ανησυχίες σχετικά με το Προεμμηνορυσιακό Σύνδρομο, ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ:

+30 6974614818